Beschuit met muisjes bij toneelvereniging Erica

WILHELMINAOORD – 17 FEBRUARI 2019 Ook tijdens de tweede en laatste voorstelling van Toneelvereniging Erica werd veel en hard gelachen om alle misverstanden en ontstane verwarring in de klucht ‘Rieksie wint de heufdpries’ geschreven door Jannes Bennen. De meeste bezoekers waren het erover eens dat het een van de mooiere stukken was en dat de spelers hun karakters goed hadden uitgevoerd. De zaal zat praktisch vol en ook na afloop bleven de mensen nog lekker na in het gezellige Koloniecafé van Ons Dorpshuis in Wilhelminaoord.

Het stuk speelt zich af in de jaren zeventig. Samen met zijn vrouw Truus runt Geert een boerenbedrijf en de postbode heeft hen zojuist een envelop met goed nieuws gebracht: ze hebben de hoofdprijs gewonnen. Ruim 90 bezoekers konden genieten van de nieuwsgierige buurvrouw, de praatzieke postbode en de arme Rieksie die blijkbaar na een van zijn bezoeken aan de Rode Lantaarn Nelly heeft bezwangerd. Vader Geert is niet blij en dat laat hij duidelijk weten… zeker als de baby ter wereld komt en het wel héél duidelijk is dat Rieksie niet de vader is van het mooie meisje.

Foto: Marieke van Raalte

Geert blijft bij Rieksie en Nelly aandringen op een verklaring, maar Rieksie is “hartstikke wies met het kind” en Nelly wil het verleden achter zich laten en samen met haar Rieksie naar de toekomst kijken. Dan komt de postbode binnen en wordt duidelijk wie Nelly is en waarom ze op zoek was naar Rieksie. Na het openen van de tweede envelop blijkt dat er maar één is die de hoofdprijs heeft gewonnen.

In de tweede pauze stond er tijdens beide voorstellingen beschuit met muisjes klaar. Ramona, beheerder van Ons Dorpshuis, reikte na afloop bloemen uit aan de spelers en benadrukte nog even hoe ze genoten had van de lachsalvo’s uit het publiek. Ook bedankte ze de spelers voor hun gezelligheid tijdens de repetitieavonden. Voorzitter Jan de Lange sloot af met de bijzondere mededeling dat Lammie Roffelsen al 40 jaar bij toneelvereniging Erica speelt.

In oktober starten de repetities voor de voorstelling in 2020. Zoals het nu lijkt met een flink aantal nieuwe spelers! Meer over toneelvereniging Erica op onze website www.ericatoneel.nl.