‘Filmpjesdag on tour – de reünie’

WILHELMINAOORD – 16 MAART 2018 Op zaterdag 31 maart wordt in Ons Dorpshuis te Wilhelminaoord de ‘Filmpjesdag on tour – de reünie’ georganiseerd. Drijvende krachten achter deze spectaculaire middag en avond zijn Ramona Rosener Manz, Tonnie Leonhardt en Andries Ophof. Filmpjes, foto’s en herinneringen ophalen over de inwoners van Wilhelminaoord en omgeving. Samen nostalgische verhalen vertellen over toen, eigenlijk een reünie dus. En natuurlijk met muziek van toen: de vinylplaatjes zijn weer uit de kast gehaald en worden afgespeeld op meerdere platenspelers. De filmpjesdag begint om 16.00 uur en is gratis toegankelijk. Meer info op Facebook: Filmpjesdag on tour, een dag vol nostalgie of bel Ramona, 0521 853 492.

Een prachtig initiatief dat al door veel inwoners én lokale verenigingen wordt gedragen. ‘Andries heeft enorm veel filmmateriaal gekregen van de familie Leonhardt,’ vertelt Ramona. ‘Filmpjes vanaf de jaren zestig over uiteenlopende gebeurtenissen in de omgeving. Iedere zondagmorgen rond 11.00 uur komt er op de Facebookpagina van Wilhelminaoord een nieuw filmpje. Daar komen enorm veel reacties op.’ Toen Ramona het filmpje over de Playbackshow terugzag, was ze ook wel benieuwd of haar optreden gefilmd was. ‘Ik heb namelijk met Joost Bloemendal Ike & Tina Turner geplaybackt en toen zijn we eerste geworden,’ vertelt Ramona lachend. ‘Daarna kwam het idee om veel meer filmpjes te laten zien en Tonnie zei gelijk dat hij wel vinylplaatjes wilde draaien!’

De beelden passen ook prima in de festiviteiten rondom 200 jaar Maatschappij van Weldadigheid. Er is veel beeldmateriaal van diverse bewoners in de koloniën aan het werk, voor hun huizen of in de straat. Ook zijn obs De Kievitshoek, vv Old Forward, Corso Frederiksoord en Toneelvereniging Erica gevraagd om met foto’s en informatie te komen. De laatste drie zijn tenslotte ontstaan vanuit de kolonie. Ook de historische vereniging Fledder Kerspel is aanwezig met foto’s. Swellesturt is benaderd voor kleding dus de nostalgische sfeer zal hoorbaar, voelbaar en zichtbaar zijn!

Het hele dorpshuis wordt ingericht voor deze filmpjesdag on tour. ‘De toneelzaal staat  bijvoorbeeld in het teken van de Playbackshow. Op verschillende schermen en televisies in het dorpshuis worden non-stop de oude filmpjes afgespeeld. In het Koloniecafé is de ‘Top 2000’, een soort kroeg waar mensen in grote bakken vinylplaatjes kunnen uitzoeken en laten afspelen door dj Tonnie. En ieder uur hebben we een muziekquiz, met dank aan Gerard Eummelen – leerkracht van de Kievitshoek en dé muziekkenner binnen Wilhelminaoord. En de avond eindigt met een disco,  maar ja hoe laat dat is….’

Ramona hoopt dat het een soort reünie wordt. ‘Het is uiteindelijk een behoorlijke klus om het te organiseren, maar zo ontzettend leuk. Ook met de reacties en de medewerking die we krijgen vanuit verschillende hoeken zijn we heel blij. Dankzij het Ondernemersfonds hebben we ook een bijdrage in de kosten gekregen. Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in. Iedereen is van harte welkom in Ons Dorpshuis op zaterdag 31 maart, vanaf 16.00 uur.’  www.onsdorpshuis.nl

Ons Dorpshuis
AdresLinthorst Homanstraat 14