Ons Dorpshuis wapent zich tegen ongenode gasten

WILHELMINAOORD 11 JANUARI 2019 – Ons Dorpshuis in Wilhelminaoord draait de laatste jaren weer prima, het is er gedurende vele dagen en avonden enorm druk. Helaas krijgt het dorpshuis ook steeds vaker ongenode nachtelijke bezoekers. Reden genoeg om, na de zoveelste diefstal en vernieling, het pand eindelijk goed te beveiligen.

‘Het is zo zonde, we hebben iedere keer erg veel schade, terwijl er zo weinig te halen is! Onze gebruikersgroepen betalen allemaal per bank en sinds we een pinautomaat hebben, is het gebruik van kasgeld minimaal,’ aldus penningmeester Peter Brouwer. Toch blijkt het dorpshuis een geliefd doelwit bij inbrekers getuige drie inbraken op rij in de afgelopen paar maanden. ‘Het is enorm frustrerend om te zien dat we keer op keer zoveel kosten moeten maken voor het herstel, terwijl dit een dorpshuis is waar iedereen juist erg op de kosten let.’

Het bestuur heeft dan ook uiteindelijk besloten om het spaargeld aan te spreken en zo het dorpshuis te voorzien van een goed alarmsysteem in combinatie met moderne HD-camera’s en een betere buitenverlichting. ‘Het was even zoeken, want een van onze voorwaarden was dat het voor onze vele vrijwilligers en gebruikersgroepen een gebruiksvriendelijk systeem zou zijn. Dat is gelukt!’ Nu alles geïnstalleerd is, is het bestuur blij dat het zo is uitgepakt als gepland.

‘Het is mooi om te zien hoe onze gebruikers met ons meeleven,’ vult Ramona, beheerder van het dorpshuis, aan. ‘Het gemengd koor Frederiksoord was al jaren een tevreden gebruiker van Ons Dorpshuis, maar de vereniging houdt einde van dit jaar op te bestaan. Ook zij werden verdrietig van de inbraken en hebben als vereniging besloten om het batig saldo bij opheffing te schenken aan Ons Dorpshuis. Een geweldig gebaar dat ook de betrokkenheid van onze gebruikersgroepen weergeeft. Zo vielen onze kosten opeens ruim 1000 euro lager uit, beter kunnen we het jaar 2019 natuurlijk niet beginnen!’

Op de foto van links naar rechts: Ramona Rösener Manz – van der Walle, Kitty van der Heijden, Theo Visser en Peter Brouwer.

Foto: Jos Rösener Manz