Wisselexpositie O’Hanlons Rariteiten

VLEDDER- 18 APRIL 2016                 In Miramar Zeemuseum in Vledder is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de herinrichting van het museum. Een grote wisselexpositie en een nieuwe vaste expositie, in de vorm van onder andere een wunderkammer, zijn sinds de opening op 1 april te bezichtigen. Bijzondere aandacht gaat uit naar de wisselexpositie ‘O’Hanlons Rariteiten’. Deze expositie loopt tot 31 oktober 2016.

Verwondering. Dat is iets wat Redmond O’Hanlon aansprak in deze expositie. Redmond O’Hanlon, reisschrijver en programmamaker, is gastconservator voor deze wisselexpositie waarin een aantal zeedieren wordt getoond die tot de verbeelding spreken, zowel nu als in het verleden. ‘Al deze objecten vertellen ons iets over hoe door de tijd heen naar dit soort dieren werd gekeken en hoe dat van invloed is geweest op ons denken,’ vertelt Dennis Nieweg, conservator bestuurder bij Miramar Zeemuseum. ‘De zeedieren werden als enorme monsters of vreemde zeewezens weergegeven die ver van de waarheid afstonden. Sagen en legenden werden geboren.’

In de achttiende en negentiende eeuw kwam er een grote versnelling in de ontwikkeling van de natuurwetenschap en de ontdekkingen die gedaan werden. De nieuwe technieken in vooral de negentiende eeuw stelden wetenschappers in de gelegenheid om nieuwe gebieden te ontsluiten, waarbij bijvoorbeeld in de diepzee en op riffen nieuwe diersoorten gevonden werden. Ook werden er belangrijke geologische ontdekkingen gedaan en uitgestorven diersoorten ontdekt.

‘Met deze wisselexpositie willen we tevens het bewustzijn van de bezoeker vergroten door te wijzen op de enorme biodiversiteit op deze aarde. De klimaatverandering en de invloed van de mens op de aarde bedreigen deze biodiversiteit. Als mens hebben we een verantwoordelijkheid voor deze vreemde wezens van de zee.’

O’Hanlon zal later in het seizoen een rondleiding geven met een persoonlijke toelichting op de objecten in de tentoonstelling. Op zondag 24 april houdt O’Hanlon een lezing over het onderwerp in Miramar Zeemuseum. Meer informatie op www.miramar-zeemuseum.nl

Redmond O'Hanlon expositie Miramar Zeemuseum