Fleurige bloembakken met voorjaarsbloemen

DIEVER – 6 NOVEMBER 2020 Het is alweer jaren geleden dat de Ondernemersvereniging Diever (OVD) het plan opperde om plantenbakken op te hangen. Iedere zomer fleuren meer dan 80 bakken met hanggeraniums het Drentse brinkdorp. Volgend jaar fleuren de bakken zelfs al in het vroege voorjaar met een kleurrijke mix van tulpen en winterviolen. Het initiatief komt van Henk Joling, een van de bollentelers die de gemeente Westerveld rijk is.

Samen met andere bollen- en lelietelers stelt Maatschap Joling de biologische bollen beschikbaar aan de ondernemersvereniging, waar het initiatief enthousiast is ontvangen. Harrie Boerhof is een van de OVD-leden en zorgt ieder jaar voor de beplanting in de bakken en het ophangen aan de lantaarnpalen. ‘Het is een heel mooi gebaar, we zijn allemaal ondernemers en het is mooi dat we elkaar kunnen ondersteunen. Als de bollen uitgebloeid zijn, zullen we rond ijsheiligen de bakken weer vullen met de geraniums.’

Gratis bloembollen voor inwoners

Maatschap Joling schenkt nog eens 20.000 rode tulpenbollen om te verdelen onder de inwoners van Westerveld. Zij kunnen tijdens openingstijden met hun eigen emmertje langskomen bij Tuincentrum Harrie Boerhof in Dwingeloo en daar een emmertje bloembollen ophalen. Zolang de voorraad strekt. Adres: Honingvlaken 10 in Dwingeloo.

Op de foto: (staand vlnr) Harrie Boerhof, Hans Ike, Arend Sjabbens, (zittend) Henk Joling en Sieneke de Vries.