Boeiende exposities in de musea

WESTERVELD – 7 JUNI 2021 Vanaf 5 juni hebben de musea in de gemeente Westerveld groen licht om open te gaan voor publiek. Museum Valse Kunst in Vledder en OERmuseum in Diever zijn vanaf zaterdag 5 juni open. Miramar Zeemuseum in Vledder opent op zondag 6 juni de deuren. De drie Schatkamers van Zuidwest-Drenthe hebben hun museum volgens de geldende coronamaatregelen ingericht voor bezoekers én vrijwilligers. Zo zijn er tijdblokken, is er een vaste looproute en moeten bezoekers zich vooraf aanmelden. Dat kan door te bellen of te mailen. Meer info over de musea op www.deschatkamers.nl

De buik van vol
In Miramar Zeemuseum is de expositie ‘Plasticoep’. In deze bijzondere expositie besteedt het museum aandacht aan de wereldwijde vervuiling van zeeën en oceanen. Jaarlijks belandt er meer dan achtmiljoen ton plastic afval in de zee met dramatische gevolgen voor mens, dier en milieu. De expositie is kindvriendelijk ingericht met een aantal educatieve activiteiten waar kinderen zelf de gevolgen van afval voor zeedieren kunnen ervaren. De expositie is mede mogelijk dankzij Naturalis en de Plastic Soup Foundation. In de Wunderkammer liggen de zeebiologische en cultuurhistorische objecten die mej. Warners jarenlang verzamelde tijdens haar zeereizen is toegankelijk. Een mooie aanvulling is de Walvisroute in de tuin achter het museum. Via een schelpenpaadje loop je langs een twaalftal borden met vragen en leuke weetjes over de walvis. De route is vrij toegankelijk, ook buiten de openingstijden. Meer info of check de openingstijden op www.miramar-zeemuseum.nl.

Expositie Jennifer Koning in Museum Valse Kunst
In de schimmige wereld van vervalsers bleken zich “meesters” te bevinden die absoluut vakwerk leveren en ook daarmee furore maken. Wat beweegt deze meestervervalsers om werken van beroemde kunstenaars te vervalsen. Dat hoor je in Museum Valse Kunst waar veel van deze vervalsingen hangen. Naast de valse kunstwerken is er ook een prachtige collectie met glaskunst.  Daarnaast kun je vanaf 5 juni het werk van Jennifer Koning bekijken: prachtige figuratieve schilderijen van mensen en (vooral ook) dieren. Geen bekende Nederlanders of exotische dieren, maar personages uit ons dagelijkse Hollandse leven. Een aanrader! In de cadeauwinkel van het museum kun je met of zonder museumbezoek terecht voor glasobjecten, sieraden, kunstboeken en kunstkaarten. Op het terras kun je even bijkomen en genieten van een drankje. Tevens een  mooie rustplek tijdens een wandel- of fietstocht. Meer info of check de openingstijden op www.museumvalsekunst.art.

Beleef de OERtijd in het OERmuseum
In het OERmuseum maak je een ontdekkingsreis door de verschillende tijdperken, vanaf de laatste ijstijd en de neanderthalers tot aan de brons- en ijzertijd. Veel van de archeologische vondsten komen uit de directe omgeving en laten zien hoe de mensen woonden, leefden en werkten in onze OERprovincie. Met diorama’s, filmpjes en interactieve spelelementen komt het verleden weer tot leven en dat zorgt voor een ware beleving voor jong en oud. In de oude kelder is een expositie ingericht over archeologie en je kunt de tijdelijke tentoonstelling over urnenvelden bezoeken. OERmuseum bestaat 15 jaar en organiseert het hele seizoen diverse activiteiten voor jong en oud, waaronder wandelingen, fietstochten en workshops. Vanaf het museum start en eindigt ook de QR-wandeling die je volgt door de rode mammoetlabels te scannen voor nieuwe aanwijzingen. De vierkilometerlange wandeling – onderweg uit te breiden naar zeven – voert door het dorp en het Drents-Friese Wold. Meer info of check de openingstijden op www.oermuseum.nl.

Museumfietsroute
Bezoekers van de musea kunnen ook vragen naar de museumfietsroute. Deze route van ongeveer 40 kilometer voert door onze mooie omgeving en geeft informatie over de bijzondere landschapselementen die je onderweg tegenkomt. De fietsroute kan bij ieder museum gestart worden en valt mooi te combineren met een museumbezoek.