Extra hulp kan Miramar goed gebruiken

VLEDDER – 6 JULI 2021 Opluchting voor Miramar Zeemuseum in Vledder toen begin juni eindelijk de musea weer open mochten voor publiek. Met de wisseltentoonstelling ‘Plasticsoep’ – mede mogelijk dankzij Naturalis en de Plastic Soup Foundation – richt het museum zich op een breed publiek, van jong tot oud en van inwoner tot toerist. Maar terwijl de zomervakantie op de loer ligt en het aantal toeristen in de regio steeds verder toeneemt, neemt ook de roep om vrijwilligers in Miramar Zeemuseum toe. www.miramar-zeemuseum.nl.

Miramar werkt al jaren met een grote groep enthousiaste vrijwilligers. ‘We hebben de afgelopen jaren als museum kunnen bouwen op een vaste bezetting in ons vrijwilligersteam. Ontzettend leuk en gezellig,’ vertelt Cinda Heijman, vrijwilligerscoördinator bij het zeemuseum. ‘De komst van Corona heeft jammer genoeg ook gevolgen voor de inzet van het aantal vrijwilligers. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar ook jammer. We zijn weer helemaal open, de zomervakantie begint bijna, dus extra hulp kunnen we echt goed gebruiken.’

Vrijwilligers voor binnen en buiten
Miramar zoekt mensen voor diverse activiteiten, binnen én buiten. ‘Bijvoorbeeld vrijwilligers die het leuk vinden om voor enkele uren of dagen museumbezoekers te ontvangen. Denk aan kaartverkoop, de verkoop in de cadeauwinkel of bedienen in het museumcafé en op het terras. Ook voor rondleidingen en voor het organiseren en begeleiden van educatieve activiteiten zoeken we enthousiaste vrijwilligers die graag hun kennis over de tentoonstellingen willen delen met onze bezoekers.’ Daarnaast is er vraag naar vrijwilligers voor (tuin)onderhoud. ‘Met een groot pand en een grote tuin met vijver én de nieuwe walvisroute zoeken we vrijwilligers die schilderwerk, technische werkzaamheden als verlichting of reparaties en snoei-, maai- en wiedwerkzaamheden leuk vinden om te doen.’

Hoe groot is een walviswervel?
De vaste tentoonstelling bestaat uit een grote verzameling zeebiologische en cultuurhistorische objecten die juffrouw Warners, de ‘blauwe dame met een fascinatie voor zee’, indertijd verzamelde tijdens haar reizen in meer dan 80 landen. De komende twee jaar is ‘Plasticsoep’ te bezichtigen, over de wereldwijde vervuiling van zeeën en oceanen. In 2023 staat een nieuwe wisselexpositie gepland, over de walvis. Als voorproefje is de Walvistuinroute voor kinderen met allerlei leuke weetjes, vragen en antwoorden een absolute aanrader. De route is gratis toegankelijk, ook buiten de openingstijden.

Meer info?
Mensen die interesse hebben om het vrijwilligersteam bij Miramar Zeemuseum te komen versterken, kunnen een mail sturen naar info@miramar-zeemuseum.nl of bellen naar 0521 381 300 en vragen naar Cinda Heijman.

Samen en uniek
Miramar Zeemuseum vormt samen met Museum Valse Kunst en het OERmuseum ‘de Schatkamers van Zuidwest-Drenthe’. Door samen te werken en elkaars netwerk, kennis en expertise te delen, laten  de musea meer bezoekers kennis maken met hun collecties. www.deschatkamers.nl.