Tijd voor een nieuw begin

VLEDDER – 10 OKTOBER 2021 Ooit begonnen vanuit de lokale politiek om vorm te geven aan solidariteit met andere delen van de wereld, groeide dit initiatief uit tot de Stichting Vledder Helpt Uganda, en later naar Vledder Helpt. Jarenlang hielpen talloze vrijwilligers mee om geld in te zamelen door middel van allerlei activiteiten, van de Pindakar op de Vleddermarkt en Kerstmarkt  tot de oliebollenactie in de COOP supermarkt te Vledder. Daarnaast waren er verschillende mensen die als bestuurslid hun bijdrage leverden aan de stichting. Na 30 jaar stopt Stichting Vledder en is het tijd voor een nieuw begin: Stichting Master2Morrow. Meer info www.master2morrow.com

Dankzij donaties en diverse activiteiten om geld in te zamelen heeft Stichting Vleddder helpt diverse projecten in Uganda kunnen realiseren. ‘Dankzij deze gelden hebben we medicijnen en studieboeken verzonden naar het St. Francis ziekenhuis en de middelbare scholen in Mutolere,’ legt Marije Boot, voorzitter van Vledder Helpt, uit. ‘Ook hebben we keukens, slaapzalen, klaslokalen, docentenkamers en watertanks gebouwd met de middelen die de stichting kon inbrengen.’

Groeiend animo
In 2017 vond een bestuurswissel plaats en werd het nieuwe doel: het voortzetten van de Talentdevelopmenttraingen en Businessdevelopmenttainingen aan jongeren in Uganda. ‘Dit deden we met heel veel plezier, tot twee jaar geleden de Coronapandemie alles stillegde en we geen trainingen konden geven.’ Die tijd werd door het bestuur gebruikt– naast Boot ook Arjen Mol, Doede Simonides en Frans de Vries uit Vledder – om te bezinnen wat zij met de stichting wilde en te kijken hoe iedereen erbij betrokken wilde zijn. Dit leidde tot het inzicht dat de verbondenheid met Vledder minder voelbaar was, maar ook dat er een groeiend animo is vanuit andere plekken in de wereld om aan te sluiten als trainers, ambassadeurs en deelnemers.

Meester van eigen toekomst
‘Dankzij alle vrijwilligers en donateurs van Vledder Helpt ligt er een stevig fundament om verder te bouwen aan onze nieuwe stichting Master2Morrow. Met deze nieuwe naam, een nieuw bestuur en nog meer frisse ideeën willen we jongeren in Uganda ondersteunen in hun talententwikkeling en ondernemerschap. Door training willen we hen zelfvertrouwen, kennis en vaardigheden geven om zelf stappen te nemen in hun groei en ontwikkeling: meester maken van hun eigen toekomst!

Zesdaagse mountainbiketocht
De planning is om in november in Uganda te zijn. Nederlandse trainers gaan dan samen met Ugandese trainers trainingen Talentdevelopment, Businessdevelopment en Train the Trainer geven aan 30 jongeren. Ook gaat een aantal van hen een zesdaagse mountainbiketocht fietsen in het noorden van Uganda. ‘We zijn al hard aan het trainen voor deze sponsortocht. Met deze inspanning willen we geld ophalen voor onze nieuwe stichting, zodat we deze jongeren met weinig toekomstperspectief kunnen trainen.’ Meer info op www.master2morrow.com