Informatiepanelen

WILHELMINAOORD – 22 OKTOBER 2023 Sinds afgelopen vrijdag is Wilhelminaoord een expositie rijker. Op een mooi nieuw terras bij Ons Dorpshuis staan informatiepanelen met verhalen en foto’s over de Kolonie Wilhelminaoord. De panelen zijn een aanvulling op de informatie die bezoekers krijgen in museum De Proefkolonie in Frederiksoord. Onder toeziend oog van de vele genodigden opende burgemeester Rikus Jager samen met Johannes van den Bosch het terras. Voorzitter van het dorpshuisbestuur Mark van Raalte prees de enorme inzet van de vrijwilligers en bedankte de diverse subsidieverstrekkers voor hun bijdrage.

Volgens projectleider Jannes Prikken heeft het klusteam minstens 700 vrijwilligersuren besteed aan het project. Maar met een resultaat om trots op te zijn. De nieuwe banken, bestrating en beplanting hebben het terras veranderd in een aantrekkelijke plek voor bewoners en toeristen. Fietsers, wandelaars en toevallige passanten kunnen even uitrusten op een van de duurzame bankjes, genieten van de groene omgeving en zich onderdompelen  in de geschiedenis van een van de oudste koloniën van weldadigheid. Oud-directeur van de Maatschappij van Weldadigheid Jan Mensink verzamelde de informatie op de panelen vanuit zijn eigen archief. Het terras is ook een mooie plek voor de inwoners om er een feestje of een buurtbarbecue te organiseren. Of voor de bewoners van het tegenover gelegen verzorgingshuis.

Het dorpshuis loopt al jaren goed, maar de buitenkant was menigeen een doorn in het oog. De vraag vanuit Weldadig Oord om samen een plan op te stellen om het terras aantrekkelijk te maken, werd dus met open armen ontvangen. Met de enorme stijging van de energieprijzen lag de prioriteit van het bestuur op verduurzamen van het pand. Het is een van de oudste dorpshuizen van Nederland en een prachtig monumentaal pand, maar daar hoort ook een enorm lage isolatiewaarde bij. Inmiddels heeft het bestuur dankzij sparen, giften en subsidies de verwarmingsbuizen en ketelruimte kunnen isoleren. Afgelopen zomer zijn er ook 70 zonnepanelen gelegd.

Zo blijft er altijd werk aan de winkel voor bestuur en gebruikers om met elkaar nieuwe oplossingen te zoeken. Voor zowel de binnenkant als de buitenomgeving van het dorpshuis. Meer over Ons Dorpshuis in Wilhelminaoord op www.onsdorpshuis.nl

Laat een reactie achter